Veel mensen vinden upsell maar ongemakkelijk. Het voelt commercieel, opdringerig, alsof je iemand iets extra’s probeert aan te smeren. Boe! Vet commercieel.
Maar wat nou als we het eens omdraaien?
Want feit is: jij weet vaak iets wat de klant verder kan helpen. Iets dat écht waarde toevoegt. En toch houd je je mond. Je wacht af, je speelt op safe. De klant bedankt voor het werk en vraagt: “Verder nog iets?”, en jij denkt het wel… maar zegt het niet.
De gemiste kans voor de klant
De klant heeft eigen wensen en ambities. En als jij niet deelt wat jij ziet, mist die klant mogelijk een oplossing die perfect aansluit op die ambities. Door upsell te vermijden, laat je een kans liggen.
Een kans om de klant verder te helpen.
Een kans om een stapje hoger te komen op de trap naar super blije klanten.
En niet upsellen? Dat heeft ook een keerzijde
Als je jouw ideeën niet deelt, heeft dat (onbedoeld) een negatief effect.
De klant kan denken:
“Ze denken niet echt met me mee.”
“Volgens mij zijn we toe aan frisse ideeën.”
En misschien nog wel belangrijker: het laat ruimte voor een concullega die wél zegt: “Ik weet wel iets voor jullie!”. En dan ben je te laat.
Upsellen = zorgen voor je klant
Dus gooi die schroom van je af. Upsell is niet vies wanneer het écht nuttig is voor de klant. Dan is het simpelweg goed advies geven. Dan is het service.
Dus..
Ga eens op de stoel van de klant zitten. Welk advies zou jij willen krijgen van een expert?
Bied die extra dienst gewoon aan, als het oprecht waarde toevoegt voor de klant op die stoel.

